Myymälämuutoksen suunnittelu
Maksimoi tuotto ja minimoi vaiva myymälämuutoksessa hyvällä suunnittelulla.

Hyvä suunnittelu on onnistuneen myymälämuutoksen kulmakivi
Hyvän suunnittelun avulla voidaan minimoida remontin aiheuttamat häiriöt, säästää kustannuksissa ja varmistaa, että muutos etenee mahdollisimman sujuvasti.
Olipa kyseessä uuden myymälän avaaminen, nykyisen myymälän uudistaminen tai jokin muu muutostilanne, huolellinen suunnittelu tekee työstä jo puolet.
Tavoitteenamme on, että myymäläympäristö on niin toimiva ja viihtyisä, ja että sekä henkilökuntasi että asiakkaasi viihtyvät siellä muutoksen aikanakin.
Ajattele isoa kuvaa ja sano ei turhille korjauksille ja viivästyksille!
Asiakaskäyttäytyminen muuttuu - toimiiko myymälätilasi parhaalla mahdollisella tavalla?
Kilpailutilanteen muutos: Yritykset panostavat myymäläkokemukseen pitääkseen asiakkaat uskollisina.
Asiakastiedon hyödyntäminen: Dataa käytetään osakonseptien ja osastouudistusten kehittämiseen ennen laajempia investointeja.
Verkkokaupan kasvu: Fyysiset myymälät kilpailevat verkkokaupan kanssa, mikä vaatii asiakaskokemuksen parantamista.
Vastuullisuus ja käyttötottumusten muutos: Kestävä kehitys ja energiatehokkuus vaikuttavat myymäläsuunnitteluun.


Suunnittelu maksaa itsensä takaisin toteutuksessa
Jokainen myymäläuudistus on ainutlaatuinen – ja juuri siksi huolellinen suunnittelu on avain onnistumiseen. Huolellisessa suunnittelussa yhdistetään saumattomasti projektin eri työvaiheet (kalusteet, kylmäkalusteet, lattiatyöt, tuoteryhmäsiirrot, kassamuutokset...) auki olevassa myymälässä. Kun suunnittelu tehdään fiksusti alusta alkaen, säästetään paitsi aikaa ja rahaa, myös asiakkaiden hermoja.
Suunnitelmallisella tekemisellä voidaan siis välttyä asiakaskadolta - ja näitä asioita tulee miettiä suunnitteluvaiheessa:
Tunne asiakkaasi – Mitä asiakkaasi arvostavat? Hyvä suunnittelu lähtee liikkeelle asiakaskunnan ymmärtämisestä.
Projektinhallinta kunnossa – Budjetti, aikataulu ja kriittiset työvaiheet haltuun, niin mikään ei pääse yllättämään.
Viestintä on valttia – Remontin aikainen asiakasviestintä tekee ostamisesta helppoa, vaikka ympärillä tapahtuu.
Pidä myynti käynnissä – Kun muutos on suunniteltu hyvin, asiakkaat eivät katoa kilpailijan kassalle. Kun tehdään muutostöitä toiminnassa olevaan myymälään, esimerkiksi melua aiheuttavat työvaiheet voidaan tehdä yöaikaan, jolloin häiriö liiketoiminnalle on mahdollisimman pieni.
Toimiva logistiikka – Kalusteiden ja tavaroiden siirrot sujuvat, kun aikataulut ja resurssit ovat kohdallaan.
Kun ketjun useita myymälöitä uudistetaan suunnitelmallisesti samat tiimit voivat kiertää kohteesta toiseen, hankinnat voidaan keskittää ja toimintamallit hioutuvat tehokkaiksi.

Vastuullisuus osana myymäläsuunnittelua
Vastuullisuus on keskeinen osa nykyaikaista myymäläsuunnittelua. Suunnitteluvaiheessa voidaan tehdä konkreettisia ratkaisuja, jotka vähentävät ympäristökuormitusta ja tukevat kestävää kehitystä – ilman että asiakaskokemus tai toiminnallisuus kärsii.
Kalusteiden uudelleenkäyttö säästää resursseja
Sen sijaan että vanhat kalusteet heitettäisiin pois, ne voidaan kunnostaa, siirtää toiseen myymälään tai käyttää osana uutta kokonaisuutta. Tämä vähentää jätteen määrää ja säästää hankintakustannuksissa – usein ilman kompromisseja kokonaisuuden ulkonäössä.
Tarkka logistiikkasuunnittelu vähentää turhaa ajoa
Kuljetuksia yhdistämällä ja materiaalitoimituksia rytmittämällä voidaan merkittävästi vähentää kuljetuskaluston päästöjä. Esimerkiksi aikataulutetut kaluste- ja tavaratoimitukset suoraan työmaalle vähentävät välivarastointia ja ylimääräisiä ajokertoja.
Energiaratkaisut näkyvät heti kulutuksessa
Yksi konkreettisimmista vastuullisuusteoista on vanhojen valaisimien korvaaminen energiatehokkailla LED-valoilla. Samoin kylmäkalusteiden päivittäminen uusimpiin, energiaa säästäviin malleihin voi tuoda huomattavia säästöjä niin sähkölaskussa kuin hiilijalanjäljessä.
Vastuullinen myymäläsuunnittelu ei siis ole pelkästään ympäristöteko – se on myös taloudellisesti järkevä ja usein asiakkaille näkyvä osa yrityksen arvoja.
Kysy lisää tai pyydä tarjous – me olemme täällä sinua varten!
Voit laittaa meille suoraan tarjouspyynnön, täyttää yhteydenottolomakkeen tai vaikka kilauttaa kaverille (se on tuo vieressä näkyvä henkilö).
Meidät saa melkein kaikin tavoin kiinni, paitsi savumerkein. Kiireisille vinkki: Laita Eskolle ääniviestiä whatsappissa - niin ei tarvii alkaa naputtelee!

Asiakkuusvastaava